Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
27.12.2015
10:00 Žilina
Prekonanie pochybností o narodení Krista z panny
Luk 1,31-37

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Žalm 110
Otec, Syn a Duch Svätý spolu
Mat 1,18-25
Filip 2,1-8
Gal 4,4-5
Luk 1,31-37
Kázeň
Márii pomáha anjel a Teofilovi Lukáš prekonať pochybnosti a upevniť sa v pravde o panenskom počatí a narodení Krista. Očividne aj my potrebujeme s najväčšou istotou túto pravdu držať, ak svet vôkol tejto pravde neverí, alebo ju nemá za podstatnú, alebo nám chýba sila ju vyznávať ako dôležitú či sa v nej tešiť. (I) Čo konkrétne myslíme pod počatím Krista z panny Duchom Svätým a čo nie? Čo to predpokladá vyznávať? Aká je alternatíva? (II) Posilnenie držať túto pravdu: (1) Písmo predkladá pasáže o počatí z panny ako historickú udalosť s takou autoritou, ako akúkoľvek inú historickú udalosť v evanjeliách. Pasáže o počatí majú tie isté vnútorné znaky historickosti a faktickosti ako iné historické pasáže v evanjeliách. Ak nazvem počatie pre nejaký vnútorný dôvod knihy mýtom, potom som nútený pre ten istý dôvod nazvať mýtom všetky ostatné historické udalosti spomínané v evanjeliách a poprieť kompletne historickosť kresťanstva ako takého. Všetko stojí a padá s počatím. (2) Konanie a hovorenie Krista a Jeho učeníkov predpokladá panenské počatie. (3) Písmo pred nás dáva panenské počatie napriek tomu, že vie, že je vrcholne nepopulárne pre svetskú myseľ a bude kameňom úrazu židom, saducejom či časti gréckej filozofie. Ak by niekto chcel urobiť kresťanstvo populárne a mal by si do neho niečo sám vymyslieť, tak je iste nepravdepodobné, že to bude pre neveriacich nepopulárny a ostatných odradzujúci prvok. Panenské počatie však ním je. (4) Písmo zjavuje, že panenské počatie je základné krédo pre každého kresťana. To isté platí o verných nasledovníkoch v celej cirkevnej histórii. (5) Proti počatiu z panny nestoja historicky preukázateľné fakty odporcov, ale ich falošné predstavy o Bohu. Boh vraj neexistuje, nie je osobný alebo že nestvoril materiálne veci. (6) Proti panenskému počatiu stojí nečestné, neprimerané a zavádzajúce narábanie odporcov s biblickými veršami. (a) Iz 7:14 – umelé roztiahnutie pôvodného významu slova pre pannu, hoci slovo hovorí o nevydatej žene a kontext „znamenia“ neumožňuje myslieť, žeby mala smilný vzťah, čo by iste platilo o mnohých ženách, a „znamenie“ by bol bezvýznamné. (b) Mat 1:23 sa interpretuje podľa istej neskoršie nájdenej sýrskej časti evanjelia Matúša 1:6, kde sa píše, že Jozef splodil Ježiša, hoci sa nezdôrazní, že sú ostatné nájdené sýrske časti, ktoré to tak nedržia a sýrska cirkev to tiež tak nedržala. Je tu zámerná selektívnosť, ktorá vychádza z ich predpojatia voči textom. (7) Nepresné až násilné spájanie s mýtmi iných kultúr, z ktorých vraj kresťanstvo panenské počatie prebralo. (a) Hoci je mnoho podobností, zaprú sa kritické rozdielnosti a nezrovnalosti ako konkrétny kontext, charakter počatia, smilstvo, okolnosti, neskoršie vyvinutie mýtu až po niekoľkých storočiach. (b) Nedá sa ani jeden dôkaz, že by to kedy verný žid alebo kresťan bol prebral z pohanstva. Argument z ticha. Nepravdepodobnosť, že sa to tak vôbec urobí. (8) Odporcovia panenského počatia nemajú alternatívu. Možno ponúknu Ježiša bez panenského počatia ako dobrý príklad, ale ako môže byť dobrým príkladom, ak by v tomto tak silne klamal. A navyše nemajú riešenie na naše hriechy, ktoré má jedine pravý Boh a pravý človek v jednej osobe. Len On pre nás môže zomrieť, stáť miesto nás a byť schopný zobrať z nás to množstvo hriechov na kríž a priviesť nás do evanjeliového pokoja a radosti.