Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Evanjelizačné

Deň Pánov
20.03.2016
18:00 Žilina
Svadobné rúcho rozhoduje
Mat 22,9-14

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Boh večný a nekonečný
Žalm 89
Čo za chválu dám za Spasiteľa
Mat 22,1-14
Život z lásky celý
Kázeň Mat 22
Druhá časť podobenstva o svadbe kráľovského syna nás privádza od smutného stavu židovského odmietnutia Mesiáša a súdu nad Jeruzalemom ku času šírenia evanjelia medzi pohanskými národmi a k veľkorysým pozvaniam kráľa, ktorý cez svojich poslov volá všetkých ľudí prísť na hostinu (vstúpiť do kráľovstva). Každý, bez ohľadu na spoločenské postavenie, a dokonca bez ohľadu na svoju reputáciu v spoločnosti, je pozvaný. Všetci sú pozvaní ako hriešnici pred Bohom. Podobenstvo si všíma množstva tých, ktorí reagujú, prijímajú vonkajšie pozvanie a prichádzajú na kráľovskú hostinu. Šok prichádza hneď s prvým človekom, ktorého kráľ nechá v momente zviazať a vyhodiť von. Jediný rozdiel je v šatách. Nemá na sebe svadobné rúcho. Rúcho je tu očividne určujúce, kľúčové a veľa zjavuje. (1) Rúcho mu muselo byť ponúkané od kráľa (v Biblii táto myšlienka nie je cudzia; mnohí boli chudobní a jednoducho by naň nemali; bol malý časový priestor, aby si ho dali ušiť; rúcho hodné takej hostiny bolo len ťažko dostupné), ale musel ho vedome odmietnuť (možno pre pýchu, spokojnosť so svojim rúchom a pod.). (2) Čo predstavuje rúcho? Vykladači navrhujú: (a) Kristovu spravodlivosť, (b) nový spravodlivý život po znovuzrodení s jeho skutkami ako dôkazovým materiálom, (c) oboje. Výklad (c) dobre harmonizuje s použitím pojmu spravodlivost v evanjeliách. Výklad (b) zas korešponduje so zaodiatím v knihe Zjavení a je najprirodzenejšou myšlienkou neveriacich židov. Predsa len, podobenstvá sú pre tých, ktorí majú oči vidieť, obzvlášť po osvetlení po Letniciach. Keďže ide o jednorazovú a rýchlu udalosť, kompletnú výmenu rúcha, s pozadím zo SZ zaodiatia ako daru od Boha, priklonenie je k výkladu (a), hoci (b) a (c) sú tiež doktríny ako také správne. Táto spravodlivosť bola získaná Kristom cez jeho poslušnosť v dokonalom živote až po smrť na kríži a je pripočítaná každému veriacemu. (3) Vyzlečenie starého a oblečenie nového rúcha. Ako je potrebné vyzliecť sebaspravodlivosť a hľadať zakrytie svojej hriešnosti len rúchom, totiž Kristovou spravodlivosťou. Príklad Pavla, ako rozpoznal skazenosť starého (hoc ľuďmi a ním predtým obdivovaného, ale Bohu ošklivého) rúcha, ako si ho vyzliekol a obliekol si toto nové rúcho Kristovej spravodlivosti. Ako sa to deje jedine vierou. (4) Varovanie pred ľudskými spôsobmi spasenia. Ako toto nemôžeme robiť postupne, ani nemôžeme kombinovať naše skutky so skutkami Krista. Ak neposlúchneme varovanie, iste zahynieme. (5) Uistenie pre tých, ktorí keď boli pozvaní nasledovať Krista, zhnusili si svoju spravodlivosť, už nespoliehajú na nič pri sebe a v sebe, ale obliekli si Krista (prijali vierou Jeho spravodlivosť), sú prijatí kvôli Kristovi a nikdy nezahynú. Ich znak, že sú vyvolení, je práve tento.
Podobenstvá > Svadba kráľovho syna