Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:


Piatok
25.03.2016
10:00 Žilina
Ukrižovanie Kráľa
Mat 27,33-56

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Ó, uč ma, čo to je
Mat 26 -27
Mnohé bôle stretával
Tento rod je
Nieto stálosti v zemskej radosti
Aký bôľ, aké úzkosti
Výzor znevážený nad iných
Tu stojím, Pane, s výhľadom
Kázeň Mat 27,33
Môj Spasiteľ, On krvácal
(I) HISTORICKÝ OPIS UKRIŽOVANIA: Každé evanjelium nás berie hojne ku krížu a predsa každé zdôrazňuje svoje špecifiká pri opise ukrižovania. V tomto prípade Matúš, potom ako od začiatku evanjelia dokáže, že Ježiš je prorokmi očakávaný Kráľ celého vesmíru, ukazuje, že (1) tento Kráľ ide (pre mnohých pôvodných čitateľov prekvapivo) zomierať a (2) pritom tak napĺňať starozmluvné Písma. (3) Matúš v svojom zázname približuje obzvlášť výsmech a pohrdnutie Kráľom (a) cez vylíčenie znižujúcich činov človeka voči Kristovi (Matúš ich spomína najviac) a (b) cez priblíženie piatich skupín – (i) vojakov, (ii) okolo kríža chodiacich ľudí, (iii) elitu národa (kňazov, zákonníkov a starších), (iv) odsúdených lotrov, (v) blízkych pozorovateľov – ktoré sa dokážu byť úplne zaslepené a preveľmi hrešiace. (II) NAUČME SA, ŽE PRI UKRIŽOVANÍ JE. (1) Najviac ukázaná naša skazenosť a hriešnosť. Naša skazenosť sa totiž najväčšmi prejavuje v našom vnútornom a vonkajšom odpore voči Kristovi. To čo robilo päť skupín ľudí pod krížom reprezentuje, čo sme my, v našom prirodzenom stave voči Kráľovi vesmíru. Hneváme sa ak by nám Kristus mal hovoriť do života? V našich postojoch Ho znižujeme? Neberieme do úvahy, čo nám hovorí? Židia sa nemajú čo chváliť ich elitou, a pohania o to menej. Slepota ide tak ďaleko, že chvíľu pred smrťou sa mu stále rúhame ako lotri? Nehľadíme na všetky znamenia čo nám dal? Záver: Náš stav musí byť vskutku smutný, keď neváha stáť ako vtedy tak dnes proti Kristovi, pravému Kráľovi. (2) Najviac ukázaná Kristova dobrota voči nám. (i) Trpí naše hriechy PRI SEBE, a nezničí nás, hoc by sme to dávno zaslúžili, a ktokoľvek na Jeho mieste a s Jeho postavením by to už dávno urobil. Kráľ na vtedy ušetril ich životy a dal čas aby sa kajali, a mnohí sa neskôr vďaka tomuto môžu kajať. (ii) Nesie naše hriech NA SEBE. Text na prvý pohľad tak niekomu nemusí vyznievať, ale Kristus to učil predtým a Matúš nás o tom predtým už informoval (20:28, 26:28). Ak by neniesol naše hriechy, prečo by Ho opustil Otec? (Otec by neopustil Syna, čo bol nevinný). Je isté, že naše viny sa mu museli počítať na kríži a On ich platil. (3) Dodatočné potvrdenia pečatia celú zvesť o ukrižovaní Kráľa. Tma padá po celej zemi, potom opona sa trhá, zemetrasenie prichádza, hroby sa otvárajú. (III) PRÍJMIME TÚTO ZVESŤ OSOBNE. Matúš chce aby sme sa zastavili a premýšľali čo urobíme. (i) Neodchádzajme odtiaľto, akoby sa nič nebolo udialo. (ii) Buďme ako stotník a zbožné ženy čo stáli z ďaleka a pozorovali a došli k záveru. Priznajme svoju skazenosť, náš odpor ku Kristovi prejavený v našej nevere, obráťme sa ku Nemu v pokání, s oceňovaním Jeho dobroty vo vďakách, a nájdime u Neho záchranu – v nevinnej smrti tak dobrého Kráľa.