Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
03.04.2016
10:00 Žilina
Odomykanie knihy Genesis
Gen 2,4

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Vstaňte a Pána žehnajte
Žalm 135
Chváľte Pána, meno Jeho
Sk 7,1-15
Joz 24,1-4
Mal 1,1-5
1Pet 1,22-2,10
Pane, Tvoje Slovo som
Kázeň Gen 2,4
(A) HLAVNÝ ZÁMER knihy Genesis nie je priamo uvedený v jednom verši, avšak kniha zamýšľa ako celok povedať, ako si Boh, Stvoriteľ človeka a všetkých ľudí, vybral z padnutého ľudského rodu jeden národ Izrael a cez Abraháma ho povolal za svoj ľud, dal mu sľuby a formoval ho, aby bol oddeleným ľudom slúžiacim Jemu. TÉMA KNIHY je: Vyvolenie a sformovanie národa Izraela. (Exodus bude mať tému vykúpenie národa, Leviticus posvätenie národa, Numeri výchova a vedenie národa a Deuteronomium vyučenie národa). (B) HLAVNÁ ŠTRUKTÚRA KNIHY. Musí previesť cez knihu so zdôraznením hlavnej témy. (I) Známe historické delenie (4 udalosti pred patriarchami, 4 patriarchovia), môže byť nápomocné, ale nie je to hlavná a prirodzená štruktúra knihy, podobne ako ani (II) rozličné tematické delenia. (III) Prirodzené delenie knihy je cez Bohom inšpirované deliace verše, v ktorých sa nachádza vyjadrenie „toto sú rody“, alebo tiež z hebrejčiny „toledóty“. Toho sa netreba báť, hoc na prvý pohľad vyzerajú trošku mätúco. (C) POROZUMENIE DELIACICH VERŠOV. (1) Deliaci verš s toledótom uvádza celú sekciu, ktorá za ním nasleduje, až po ďalší verš s toledótom. Nie, že uzatvára sekciu, ktorá toledótu predchádza. Wiseman síce argumentuje pre to druhé z babylonskej archeológie napájania hlinených tabuliek, ale: (i) Archeológii dáva neprimerané miesto na úkor vnútorného svedectva Písma. (ii) Nie je zhoda s tabuľkami, lebo tie písali prvý riadok, kdežto verš toledótu v Genesis uvádza obsah, z ktorého sa ďalej vychádza. (iii) Toledóty v SZ Písme predchádzajú to, čo vypovedajú, nie uzatvárajú. (iv) Návrh ťažko vysvetlí opätovné 10:32 ku 10:1. (v) Prečo prvý toledót obsahuje „Hospodin Boh“, čo sa výlučne nachádza len v sekcii za ním. (vi) Kde je potom chýbajúci toledót na konci Genesis, keďže je nemožné, žeby sa pozabudol. (vii) Znelo by čudne, ak by podľa tejto teórie napr. mal Izmael tabuľky Abraháma, a Izák mal tabuľky Izmaela, a nie rovno od Abraháma. Podobne tiež Jákob. Toledót preto MUSÍ vždy predchádzať každej sekcii, ku ktorej sa viaže. (2) Hebrejské slovo „rody“ (či toledót) sa nemôže zúžiť na význam rodokmeň, ale niečo širšie, čo súvisí s prídením do jestvovania, či už je to príbeh, potomkovia alebo udalosti. (3) Konštrukciu nemáme prekladať ako „toto sú rody niečoho“ (takto toto prišlo k jestvovaniu), ale musí sa čítať ako „toto sú rody Z niečoho“, teda „toto je to, čo vychádza Z niečoho“. Príklad: „Toto sú rody nebies a zeme“ netreba čítať „takto vznikli nebesia a zem“, ale treba čítať „toto je to, čo vychádza z nebies a zeme“ a nasleduje opis umiestnenia človeka a jeho pádu. (4) To, čo nasleduje za toledótom, je centrálne pre toledót a sekciu, nie to, čo sa priamo spomína, že z toho vychádza. (D) DELENIE KNIHY GENESIS (0) Úvod: Boh Stvoril tento svet a ľudí (Gen 1:1-2:3) – veľký Boh stojí za vyvolením. (T1) Nebies a zeme (2:4-4:26) – čo sme konali voči nášmu Bohu (ktorý si nás bude voliť). (T2) Adamove (5:1-6:8) – čo sme v Adamovi, keď sa rodíme (z čoho si Boh vyvoľuje za svoj ľud). (T3) Noachove (6:9-9:29) – všeobecná zmluva milosti (aby kedy mohlo byť možné a z koho vyvoliť). (T4) synov Noachových (10:1-11:9) – množstvá národov, ktoré sú držané na zemi, ale hynú (veľká množina, z ktorej Boh vyvoľuje). (T5) Semove (11:10-26) – vyvolenie zúžené na Abraháma. (T6) Térachove (11:27– 25:11) – Abrahám – vyvolený otec národa, požehnaný sľubmi. (T7) Izmaela (25:12-18) – línia podľa tela ostáva len časne a čiastočne žehnaná. (T8) Izáka (25:19-35:29) – Jákob nečakane uprednostnený a požehnaný cez vyvolenie. (T9) Ezava (36:1-43) – obídená línia bez budúcnosti. (T10) Jákoba (37:1-50:26) – Jozef prostriedok, cez koho sa vyvolenie realizuje. (E) APLIKÁCIE: (1) Pre Izrael pod Sinajom: Vidíte Božiu vyvoľujúcu lásku? Ako si v tomto svetle môžete žiadať Egypt? Poďte slúžiť Hospodinovi, nie zlatým teľatám, a nasledujte Hospodina ako Jeho výnimočný ľud. (2) Pre cirkev: Dnes je cirkev Boží rod a vyvolený Boží ľud (1Pet 2:9), duchovný Izrael. Vierou v Krista má každý veriaci podiel na sľuboch daných Abrahámovi, totiž požehnania v Kristovi. Ak verím v Krista, je to preto, že si ma Boh vyvolil z množstva padnutých ľudí, neobišiel ma a povolal ma nasledovať Ho. Ak si ma Boh cez Krista takto vyvolil mať účasť na požehnaniach daných otcami byť duchovný Izrael, musím o tom hlboko zmýšľať, nesmiem sa vrátiť naspäť do sveta, ale musím nasledovať Pána Ježiša, slúžiť Mu v svätosti a kráčať vpred.
Genesis

Genesis > Prehľad