Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
08.05.2016
10:00 Žilina
Identita človeka: Stvorenie na Boží obraz
Gen 1,26-31

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Žalm 8
V Tebe, Pane, spasenie
Kol 3
Gen 1,26-31
Hovor, Pane, len tak budem
Kázeň
Nám, Spasiteľu, z lásky daj
(I) ČLOVEK JE KORUNOU STVORENIA. (1) Najdlhší opis zo záznamu stvorenia. (2) Človek je stvorený na pre neho už pripravenú zem. (3) Je stvorený so zjavením komunikácie v Trojici. (4) Je urobená zvláštna rada v Trojici s rozhodnutím zveriť človekovi obrovské privilégium. (5) Je tu inteligentná komunikácia voči človeku, poverenia požehnania. (6) Je to veľmi dobré. Kto je potom tento človek v svojej identite, aký je zámer Jeho existencie? V tomto vyučovaní odpoveď len na to prvé. (II) IDENTITA ČLOVEKA: STVORENIE BOŽIE NA BOŽÍ OBRAZ. (1) „Podľa svojej podoby“ len vysvetľuje, čo sa mieni na „Boží obraz“. (2) Toto platí ako o mužovi, tak o žene, rovnocennosť v identite a v osobe. (3) Toto neplatí o nikom inom, ani o zvieratách, ani o anjeloch. (4) Myšlienka podobnosti vo svojej bytosti a v jej prejavoch svojmu Stvoriteľovi, ako ten, čo odráža bytosť a konanie svojho Stvoriteľa. (5) Reprezentuje na zemi, pred zemou a voči zemi svojho Stvoriteľa s náležitou autoritou a poverením. (6) Nielen nosí Boží obraz, ale človek JE Boží obraz. (III) DÔSLEDKY A APLIKÁCIE ZO STVORENIA NA BOŽÍ OBRAZ. (A) Sme neporovnateľne vysoko nad všetky ostatné stvorenia. (1) Sme málo menší než Boh, v tomto ohľade (Ž 8:5 + zosúladenie so Žid 2:7), keď sa na nás hľadí v škále medzi stvoreniami. (2) Človeku je všetko poddané a má privilégium vykonávať vládu priamo ako Boží reprezentant. (3) Dokonca dnes platí, že človek je nositeľom Božieho obrazu (Jak 3:9, Gen 9:6). (4) Aplikácia č.1: Toto prináša na rozdiel od evolúcie a evolúciu držiacich filozofií obrovskú česť, úctu, hodnotu a dôstojnosť pre každého človeka bez ohľadu na pohlavie, rasu, vek, stav, chorobu. V evolúcii je človek vyvinuté zviera, v skutočnosti je Boží obraz neporovnateľne vyšší od zvieraťa. (5) Aplikácia č.2: Hriech voči človeku, ako napríklad vražda, hnev, neláska, neúcta, pohŕdanie, sú potom eminentné hriechy, lebo sú konané voči Božiemu reprezentantovi. Je obrovský rozdiel zabiť zviera a človeka. (B) Sme však predsa len stvorenia, a takto je stále medzi Bohom a nami nekonečný rozdiel. Nie sme ani polobohovia. Sme len prach a z prachu. Sme ako mesiac, ktorý odráža svetlo zo slnka. Odpoveď na zmýlené názory východnej cirkvi a Witnessa Lee. Držme pevne oboje DÔSLEDKY. (IV) ČO ZAHŔŇA TENTO OBRAZ. Metóda: Nezačínajme porovnávaním s tými, ktorí obraz nemajú, alebo porovnávaním s Bohom. Text naznačuje, že treba zobrať kompletne človeka a pokladať ho v jeho kompletnosti (v bytosti a jej schopnostiach a konaní) za obraz Boží. Toto zahŕňa. (1) SCHOPNOSTI DUŠE – zahŕňa napr. intelekt, chápanie, analyzovanie, myslenie, dôvodenie, usudzovanie, rozlišovanie, abstraktné myslenie, emócie, túžby, vôľu, dôveru, schopnosť mať vzťahy a spoločenstvo, komunikáciu. (2) ATRIBÚTY A VEDOMIE DUŠE – zahŕňa napr. vedomie večnosti, dobrého a zlého, svedomie, vnútri napísaný morálny zákon, sebauvedomovanie, slobodnú vôľu, neviditeľnosť, hodnotu života. (3) KONANIA ČLOVEKA zahŕňajú napr. vykonávanie autority, vlády, kreativity, množenie sa, vzťahy, manželstvo, prácu, odpočinok, uctievanie. (4) TELO. Naše telo je vyjadrením v stvorenom materiálnom svete reality, ktorá je funkčne prítomná v nemateriálnom Bohu, a tak aj telo je na obraz Boží stvorené. Napríklad naše ústa odzrkadľujú realitu komunikácie v Bohu, hoc On sám nemá ústa. POZOR: Toto premietanie môžeme robiť len JEDNOSMERNE zo strany Boha na človeka a nesmieme robiť opačným smerom bez priameho povolenia Písma. Takáto nedovolená činnosť by totiž viedla k vytváraniu si obrazu Boha podľa človeka a k modlárstvu zobrazovania si Boha, ako je to v RKC. Teda napríklad, nemáme si predstavovať, že pretože my máme napríklad ústa, Boh Otec má ústa, a nebodaj postavu ako my. A predsa to, že máme ústa, odráža, že u Boha sa dejú činnosti, ktoré na stvorenom svete najlepšie reprezentujú naše stvorené ústa. (5) POZITÍVNU MORALITU A DUCHOVNOSŤ. Adam mal po stvorení pozitívnu svätosť, spravodlivosť a pozitívne poznanie Boha, ktoré mali ďalej rásť z puku. Nebol neutrálne stvorený. Mal vzťah s Bohom. Bol duchovne živý. (V) ČO SA STALO S OBRAZOM BOŽÍM? (1) PO PÁDE: Obraz ako taký nebol stratený, ale vo všetkom narušený hriechom, pričom však pozitívna morálna svätosť a duchovný život (bod 5 vyššie) boli kompletne stratené. Ľudia, hoci sú v stave úplnej skazenosti, predsa len sa rodia ako ľudia stvorení na Boží obraz (ktorý je narušený), hoci sú duchovne mŕtvi. (a) Luteráni, (nesprávne) veria, že človek pred znovuzrodením (po páde) nie je nositeľom Božieho obrazu, lebo podľa nich Boží obraz ako taký pozostáva eminentne z bodu 5. Čo je však ťažko zosúladiť (s Jak 3:9, Gen 9:6) a znižuje dôstojnosť človeka ako takého po páde. (b) RKC (nesprávne) zase pokladá bod 5 za nadprirodzený dar pre človeka stvoreného na Boží obraz, a tak by po páde stratil len nadprirodzený dar, obraz však neutrpel veľkú škodu, čím znižujú dôsledky hriechu a podkopávajú úplnú skazenosť a potrebu spasenia a vedú to do semipelegianizmu. Ťažko to však zosúladiť s Ef a Kol. (c) Reformovaní dávajú miesto všetkým textom Písma, na jednej strane veria, že človek je pádom úplne skazený a mŕtvy v hriechoch (nemáme po páde bod 5), predsa však zvyšné štyri body s človekom sú, hoc narušené hriechom, a tak predsa je aj po páde nositeľom Božieho obrazu, je na Boží obraz a má vysokú dôstojnosť. Vysoká dôstojnosť a hodnota človeka a vysoký pohľad na hriech po páde je reformovaný a pritom biblický pohľad. (2) PO ZNOVUZRODENÍ A POSVÄTENÍ narušený obraz začína a postupuje k obnove obrazu Krista (jeho ľudskej prirodzenosti), pričom zložka päť začína existovať a žiť znova. (3) PRI OSLÁVENÍ bude tento obraz už plne obnovený a bez hriechu a jeho dôsledkov. (4) APLIKÁCIE: (a) Aký smutný je hriech a o čo nás pripravil. (b) Aké veľké je vykúpenie Pána Ježiša, ktoré zabezpečilo takéto veľké spasenie.
Genesis

Genesis > Identita a poslanie človeka