Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
17.07.2016
10:30 Žilina
Čo robí Kristus so stvoriteľským dňom odpočinku
Gen 2,1-3

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Žalm 2
Luk 13,10-17
Jan 20,19-31
Mnohé bôle stretával
Žid 4,1-11
Predivné sú Tvoje Slová
Gen 2,2-3
kázeň
Môj Ježiš, Ťa ľúbim
Čo urobil náš Spasiteľ s dňom odpočinku? (I) POTVRDZUJE, BRÁNI A POZDVIHUJE MORÁLNU ZLOŽKU TOHTO PRIKÁZANIA. (1) Učí, že bol stvorený pre najvyššie duchovné dobro každého človeka, a teda platí pre každého človeka ako zvláštny dar. (2) Očisťuje ho od ľudských nánosov, ktoré prekážajú jeho pôvodne zamýšľanému zámeru. Preto veci núdze a milosrdenstva sa tento deň môžu robiť, lebo len tak sa môžeme bez rozptýlenia a s dobrým svedomím lepšie sústrediť na napĺňanie jeho zámeru. (3) Vedie nás očakávať v tento deň najviac duchovného dobra, ukazovaného na uzdraveniach robených zámerne v tento deň viac ako iné dni (tým sa stal Kristus známym). (4) Ako náš dokonalý príklad, ktorý máme napodobňovať, žije tento deň práve tak príkladne, ako všetky ostatné prikázania. (5) Privádza svojich nasledovníkov žiť toto prikázanie hlboko s novým srdcom práve tak, ako ostatné prikázania Písma. (6) Ani jeden raz nezruší toto prikázanie v jeho morálnej zložke, ale naopak chce, aby sa ďalej učilo v rámci evanjeliového učenia. (7) Vyhlasuje sa za Pána Sabatu, čo neznamená, že sa zrieka panstva nad ním po 4000 rokoch, ale že mu vládne a má právo ho očistiť od židovských farizejských nánosov k pôvodnému zámeru a podľa pôvodného zámeru mu vládnuť. (8) Zhrnutie: tento deň je zo stvorenia Kristom silne posilnený v morálnej stránke. (9) Ak niekto ruší stvoriteľské ustanovenie Sabatu, a) potom prečo nezničiť aj iné stvoriteľské ustanovenie (napr. manželstvo), b) potom Duch Svätý tak veľa napísal do evanjelií bez zámeru učiť nás, ako ho žiť? c) potom sa nemajú očakávať požehnania z tohto dňa nad úroveň iných dní, d) potom Kristus poplietol svojich nasledovníkov, keď by ich učil všetko toto žiť a potom to zrušil? e) potom ho musí vytrhnúť a odizolovať z desatora a nazvať falošne usvedčených kresťanov, ktorí sa obrátili usvedčení z porušovania tohto prikázania, f) potom sa musí zámerne neučiť toto prikázanie nových obrátencov, hoci Kristus prikázal všetko toto učiť, g) musí sa Kristus viac nepokladať za Pána Sabatu. (10) Táto zložka prikázania teda ostáva a nemáme tu byť neistí. (II) POTVRDZUJE VO SVOJOM ČASE, ŽE TEOKRATICKÉ MIESTO TOHTO PRIKÁZANIA, PRIDANÉ MOJŽIŠOM, SKONČILO. (a) Prísne tresty smrti za porušenie skončili, hoci (b) posolstvo hlásania prísnosti súdu Božieho za jeho porušovanie (ako aj ostatných morálnych prikázaní) pokračuje (c) a zbor musí vylúčiť z členstva toho, kto ho porušuje bez pokánia práve tak, ako ostatné prikázania. (III) CEREMONIÁLNA ZLOŽKA TOHTO PRIKÁZANIA, DANÁ DO ČASU MOJŽIŠOM, PRI SMRTI KRISTA KONČÍ. (a) Skončilo sa vykonávanie ceremoniálnych zákonov pridaných k sabatu, nakoľko nie je potreba viac obrazov, keď prišiel Ten, ktorého predpovedali. (b) Ich posolstvo o Kristovi a Jeho diele vykúpenia ostalo na tomto dni. (c) Rovnako téma vykúpenia predpovedaná typologicky dominuje ďalej. (IV) KRISTUS PRIAMO NAPOJÍ EVANJELIOVÉ VYSLOBODENIE K TOMUTO PRIKÁZANIU. (1) Oslobodí nás od odsúdenia za to, že sme zlyhávali žiť toto prikázanie. (2) Oslobodzuje nás od strachu o nebo, keďže Kristus miesto nás naplnil toto prikázanie dokonale ako náš reprezentant. Pozn. Toto neznamená, že si môžeme hrešiť v tomto prikázaní; nesmieme v ňom hrešiť o nič viac, ako pri každom inom, ktoré miesto nás naplnil. (3) Oslobodzuje nás a uschopňuje žiť toto prikázanie z lásky a vďačnosti z nového srdca, kde nám ho zapisuje práve tak, ako ostatné prikázania. (4) Oslobodzuje nás do priazne Božej prijímať cez naše žitie tohto prikázania mnohé požehnania Božie. (V) POSÚVA ŤAŽISKO TÉMY TOHTO DŇA NA VYKÚPENIE, RESP. NOVÉ STVORENIE, ČO SA PREJAVÍ POSUNUTÍM NA NEDEĽU A STANE SA KRISTOCENTRICKÝM. (A) Deň má ťažisko vykúpenie: Od pádu sa na tento deň postupne cez SZ Písma pridáva téma vykúpenia a nového stvorenia v Kristovi viac a viac, Kristus káže vyslobodenie v tento deň po synagógach, a keď je zabitý a vstáva z hrobu, niet divu, že sa toto premietne do presunu dňa na prvý deň týždňa, podľa vzkriesenia a SZ očakávaní a kalendárov. Týmto téma stvorenia nekončí, ale otvára sa téma nového stvorenia. (B) Dôvody pre presun dňa na nedeľu: (1) Príklad Krista a učeníkov, ukazuje, že čokoľvek sa má diať ako svätenie soboty, sa deje pod Kristovým vedením v nedele. Ak by sobota stále platila, bol by hriech, ak by ju cirkev nebola ctila a uprednostnila pod vedením Krista nedeľu na stretávania sa. (V NZ sa cirkev na zhromaždeniach ani raz po vzkriesení nestretáva v sobotu a odkazy na stretnutia cirkvi v nedele sú niekoľkokrát.) (2) Kristus poctí nedeľu, keď završuje vyslobodenie vzkriesením práve v nedeľu (odpočíva od hrobu, od potreby platiť za hriech a pod.). Duch Svätý zhromaždí prvé NZ zhromaždenie (činnosť vyslovene spojená v SZ so sobotou) v nedeľu podľa predpovedí. (3) Proroctvá zo SZ kalendárov a očakávaní požehnaní cez Spasiteľa o deň viac ako v sobotu sa musia naplniť. (4) Téma vykúpenia je väčšia (spasenie stojí smrť Syna) ako téma stvorenia (hoci sú obe nekonečne veľké). Tá sa stáva ťažiskovou, a preto deň predpovedaný a spojený s vykúpením (čiže novým stvorením). Toto sa nemôže ukázať ohľadom dní inak, ako posuvom na deň, keď vykúpenie bolo dovŕšené. (5) Pavol jasne hovorí, že SZ sabat (ku ktorému sa Kološania hrnuli nájsť požehnania) skončil ako tôňa budúcich vecí, takže ostáva len kresťanský sabat, nedeľa. (6) Kristus aj celá cirkev nedeľu vyslovene nazýva deň Pánov, kdežto v SZ je toto označenie pre soboty. Očividne je tu pripísanie Panstva novému dňu. (C) Je možný takýto posuv? (1) Posuv nie je zrušením štvrtého prikázania, ale jeho slávnejším vyjadrením vedeným Bohom cez jeho Syna. (2) Posuv neruší morálnu zložku prikázania (právo Boha mať jeden deň týždňa z Jeho charakteru a z nášho charakteru fungovania tu na zemi), akurát posúva ku vykúpeniu pozitívnu zložku (založenú na udalostiach Boha v stvorení (7. deň) a neskôr vykúpení (1. deň)). (VI) PRIPÁJA K TOMUTO DŇU SYMBOL VEČNÉHO ODPOČINKU. Potrebujeme ostať vo viere v Krista, aby sme vošli do odpočinku, ktorého symbol je pripojený k morálnemu príkazu kresťanského sabatu. APLIKÁCIE: (A) ZHRNUTIE: (1) Kristus nezrušil sabat, ale potvrdil a inštruoval, čím ho urobil viac naplňujúcim pôvodný zámer oddelenia. (2) Naplnením ceremoniálnej a typologickej zložky ho Kristus urobil pre nás bohatším. (3) Oslobodením cez evanjelium ho urobil radostnejším a požehnanejším. (4) Posuvom dňa ho urobí vyvýšenejším a Kristocentrickým. (5) Pridaným symbolom večného odpočinku ho urobí nádejnejším. (B) Čo mám robiť v tomto svetle? (a) Správať sa, akoby tu nebol deň kresťanského sabatu? (b) Správať sa, akoby Kristus nebol prišiel a téma vykúpenia neprišla, nezasiahla a neposunula tento deň? (c) Alebo s radosťou rozlišovať tento deň, dnes deň Pánov (nedele), a svätiť ho podľa pôvodného zámeru?
Genesis

Genesis > Deň Pánov