Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
24.07.2016
10:30 Žilina
Apoštoli a deň Pánov
Gen 2,1-3

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Krásny pohľad dáno tešil
Žalm 199,57-72
119(6)
Rim 8,1-14
Vstávaj, srdce, s radosťou
Sk 20,6-16
Kázeň
Počuj, duša, Pánov hlas
Čo sa stalo so stvoriteľským dňom odpočinku v cirkvi v čase apoštolov, tzn. po vzkriesení Krista? (I) APOŠTOLI DRŽIA PLATNOSŤ ŠTVRTÉHO BOŽIEHO PRIKÁZANIA. (1) Štvrté prikázanie (ďalej 4p) nie je nikde apoštolmi zrušené, ako ani žiadne iné prikázanie z desatora. (a) Rímskym 14:6 rieši židovské dni a ceremoniálne pokrmy, ktoré skončili a ktoré je možné si zvoliť robiť, ale nerieši obsah 4p. (b) To, že sa 4p použije v Židom 4 ako symbol neba, ho neruší, rovnako ako manželstvo nie je zrušené faktom, že sa používa ako symbol vzťahu Krista a cirkvi. (2) 4p je v mysliach apoštolov tak dané, ako ich učil Kristus, ktorý nepredpokladal ani náznakom jeho zrušenie. (3) Apoštoli prikazujú poslušnosť všetkým Božím prikázaniam z desatora, preto by bolo zvláštne, ak by toto jedno vynechali. 1Kor 7:19, 1J 5:2, Zj 14:12,17, Jak 2:8-12 má v mysli Božie prikázania ako tie, ktoré sú morálne platné z čias SZ, teda vrátane 4p. Bolo by ťažké včítať, že práve 4p zrušili. (4) Znovuzrodené srdce nachádza Boží zákon podľa sľubov SZ prorokov napísaný na svojom srdci vrátane 4p (hoci pozitívne zrejme musí byť usmernené poradové číslo dňa, ktoré závisí od Božích činov stvorenia a vykúpenia). To, na čo proroci upozorňovali, že v tom Izrael zlyhal, je to, čo v NZ budú mať znovuzrodení napísané na srdci. (5) Apoštoli nemajú problém priamo z desatora zobrať Božie prikázanie a bez odôvodňovania predložiť cirkvi. Nejdú cestami, že prikázania boli najprv zrušené. (6) Apoštoli, keď dávajú cirkvi inštrukcie, majú v mysli dosky desatora, ktoré používajú podľa potreby. (7) Napodobňovanie apoštolov v tom, ako vykladajú SZ, nás nedovedie k zrušeniu desatora ani 4p. Aplikácia: Tí, ktorí rušia 4p, ignorujú potom pozadie apoštolov, s ktorým píšu NZ knihy, ich vzťah k desatoru, včítavajú predpoklady skôr z ticha, nerozlišujú realitu písania zákona na srdce, definovanú nemenne v mysli prorokov, v dôsledku sa raz ukáže, že budú malými v kráľovstve nebeskom, a podporujú druh antinomializmu. (II) APOŠTOLI MAJÚ DEŇ SABATU POSUNUTÝ NA NEDEĽU, pričom je očistený od židovskej ceremoniálnej zložky a sa stáva kristocentrickým. (A) Kedy sa stretáva cirkev po vzkriesení Krista? (1) Pre stretávanie cirkvi v nedele máme aspoň štyri odkazy, pre stretnutia v soboty žiadny. (Pavlova misijná služba v synagógach v soboty nie je samozrejme zhromaždenie cirkvi, ani realita stretávania židov mimo cirkvi ďalej v soboty.) (2) Kristus nevedie apoštolov a cirkev stretávať sa po vzkriesení v soboty, ale riadi to na nedele podobne ako aj Duch Svätý, a apoštoli v tom pokračujú. Tu je bezpečné nasledovať Krista, Pána sabatu, a stretávať sa v nedele. (3) Výpoveď cirkevnej histórie z prvých storočí toto takmer unisono podporuje. (B) Keďže štvrté prikázanie sa nezrušilo a jeho náplň vyžaduje sedminu času (jeden deň, teda nie dva dni), potom sú len dve možnosti: (i) BUĎ sa 4p naďalej vzťahuje na sobotu, pričom cirkev sa stretáva v nedele, (ii) ALEBO sa po vzkriesení Krista vzťahuje na nedeľu, kedy sa aj cirkev stretáva. (C) Dôvody, prečo môžeme byť spokojní, že 4p sa teraz vzťahuje na nedeľu (došlo k presunu na nedeľu). (1) Trvalú, vrcholovú a najviac charakterizujúcu náplň 4p, totiž zhromaždenia, Kristus uskutočňuje vedome v nedele, pričom vedome ignoruje soboty a podobne robia apoštoli a Duch Svätý. Každý opravdivý nasledovník Krista ho môže len takto napodobňovať. (2) Označenie pre nedeľu ako Deň Pánov je označenie v SZ spájané so sobotou, pokiaľ išlo o jeden deň v týždni. Tak ako v SZ Kristus nazýva svojim dňom sobotu, tak v NZ Kristus nazýva svojim dňom nedeľu (a nie viac sobotu). Preto očividne došlo k presunu dňa. (i) Deň Pánov v Zj 1:10 neodkazuje na druhý príchod, lebo kontext, okolnosť, a dokonca vízia to odmietajú. (ii) Deň Pánov je v prvých storočiach výraz pre nedele, čo je zrejmé z písomností toho obdobia a každý čitateľ tomu v tom čase tak rozumel. (3) Odpočinutie po diele vykúpenia je slávnejšia udalosť ako odpočinutie po diele stvorenia. Máme ctiť Syna. Ak nedošlo k presunu dňa, potom Synovo dielo vykúpenia, ktoré ho stálo krv, sa dostáva do úzadia diela stvorenia. Navyše vždy v soboty myslíme nato, že Kristus je v hrobe, keď rozmýšľame o našom vykúpení. (4) Sobota sa napĺňala tak silne témou vykúpenia a prorockým očakávaním vykúpenia, žeby bolo čudné, ak by mal byť ignorovaný deň, ktorý ju napĺňa skutočne historicky (nedeľa) v spojitosti so vzkriesením. (5) SZ kalendáre predpovedali po sabatoch niečo viac, a ak by nedošlo k presunu, toto by sa nenaplnilo. (6) Kol 2:17 minimálne hovorí, že ak niekto nebude svätiť židovské soboty, nemá byť za to súdený o nič viac, ako keď nebude ctiť židovské sviatky a nebude držať ceremoniálne jedlá. Ale toto vyžaduje, keďže platí 4p, že sa toto prikázanie vzťahuje na nedeľu. Aplikácia: Nedržať nedeľu, ale držať naďalej soboty znamená ignorovať Boží plán v Písme, miesto Krista, históriu spasenia, znevažovať miesto Syna a tiahnuť preč sabaty od kristocentrizmu, dokonca smerom k SZ legalizmu, v dôsledku sa správať, akoby Kristus nevstal, alebo by to nebolo centrálne a ťažiskové. Držať nedele, ako vyjadrenie 4p, znamená ctiť Syna i Otca a robiť ich požehnane kristocentrické, pričom téma stvorenia vrcholí v téme nového stvorenia cez vykúpenie v Kristu Ježišovi. (III) SVEDECTVO CIRKEVNEJ HISTÓRIE. (1) Prvé tri storočia: (i) Množstvo odkazov, že kresťania sa stretávajú od apoštolskej doby v nedele. Konštantín nezmenil deň, len ho oficiálne urobil dňom štátneho voľna podľa toho, čo sa dialo v cirkvi. Tu je adventizmus historicky najslabší a zavádzajúci. (ii) Kresťania sa oddeľovali od židovského sabatu, (hoci niektorí svätili dva dni, i keď nedeľu nazývali kráľovnou). (iii) Kresťania, ak sa len dalo, mali celý deň oddeľovať a nemuseli si k tomu voliť soboty. V zásade náplňou zodpovedalo podľa pravidla 4tého prikázania, aj keď neboli veci silne rozpracované. (iv) Stretneme však aj rôzne spektrá názorov na niektoré iné otázky, ktoré nedele oddeľovali od 4p, alebo 4p nevideli stvoriteľsky – zdá sa, že ušli v argumentácii proti židom priďaleko, a dokonca ho dali na úroveň obriezky, alebo dokonca čakali Kristov návrat v nedeľu. Mali zrejme medzi sebou sami rozbroje v tomto bode. (v) Pamätajme, že história nie je dostatočná ani finálna autorita pre cirkev a jej výpoveď sa má vždy merať Písmom. Povzbudzuje však aspoň body i-iii z učeného vyššie. (2) Reformácia prináša držanie 4p v nedeľu, pričom ceremoniálne veci neplatia a náplňou je v zásade u Kalvína svätenie dňa prakticky podľa princípov, ako ich poznáme rozvinuté neskôr. Ide o stvoriteľské ustanovenie. Židovská zložka sa vylučuje. Neskorší reformátori v tom boli už ďaleko vyslovenejší. (3) Katolicizmus až v 19. storočí tvrdí, že oni svojou mocou presunuli sobotu na nedeľu, preto protestanti sú pod nimi, a rovnako adventisti obviňujú nás, že vraj držíme katolícke učenie. Pravda je však iná ako historicky, tak biblicky. (4) Veľké časy vyznaní viery a obdobia puritanizmu len silne potvrdzujú to, čo bolo učené v týchto vyučovaniach. (5) Veľké a pravé prebudenia v rôznych prúdoch, veľkí kazatelia a misia opäť drží 4p platné a v nedeľu, dokonca aj keď ich teológia išla proti tomu. Črtou zbožnosti bolo vždy držanie 4p ako nedele. Ľudia sa obracajú usvedčení z porušovania tohto prikázania. Royovské prebudenecké hnutie na Slovensku to prakticky u nás tiež drží. (IV) ZÁVER. (1) Neskĺznime do jednej ani druhej strany. Nenechajme si nahovoriť, že vraj 4p už neplatí, akoby bolo zrušené (novokovenantná teológia, dispenzacionalizmus), ani že platí stále v sobotu, akoby Kristus neprišiel (adventizmus). (2) Držme líniu od začiatku vykresľovanú Bibliou, spečatenú Kristom, praktizovanú apoštolmi a osvedčovanú celou históriou najzbožnejších svedkov viery. Nehanbime sa za to, napriek tomu, že dnes je v našich krajoch úpadok a cítime sa sami. Smelo držme po vzore Krista a apoštolov kresťanský sabat, nedeľu, ako vyjadrenie 4p.
Genesis

Genesis > Deň Pánov