Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
18.09.2016
10:30 Žilina
Adam bol skutočne historicky prvý človek
Gen 2,4-4,26

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Teba, Bože, Otca vekov
Žalm 119,25-40
Vyuč ma, Pane, ceste pravdy
Rim 5,6-21
2Pet 1
kázeň
Hovor, Pane, len tak budem
Bol Adam skutočne prvý historický človek, jediný praotec všetkých ľudí na zemi? Liberáli tvrdia, že záznam v Genesis je len mýtom, a teistickí evolucionisti ho vidia len ako všeobecný pojem pre skupiny pravekých ľudí vyvinutých do úrovne, kde im Boh pridáva duše. V skutočnosti však viera v jediného prvého historického človeka Adama priamo stvoreného Bohom je viac než kľúčová a za posledné generácie sa nedocenila, dokonca v zboroch cirkvi, a tam, kde sa nedrží, je koreňom veľkého úpadku cirkvi. (I) PREČO VERIŤ, ŽE ADAM BOL HISTORICKÝM PRVÝM ČLOVEKOM? (1) Genesis vykresľuje stvorenie a život Adama ako historickú udalosť. (a) Je tam jazykový štýl historického záznamu. Čítanie textu prirodzene pôsobí ako historický opis. (b) Hoci jeho meno Adam znamená človek, predsa je hneď v ďalšom verši spojené s detailmi o jeho živote, ako presnom veku, deťoch a pod. (c) Záznamy Genesis 1 a Genesis 2 si neprotirečia. Jeden je historický chronologický záznam, druhý je historický, na detail zameraný, tematický záznam udalostí stvorenia. (d) Had hovorí. Z hľadiska ateizmu je to mýt, ale z hľadiska reality neviditeľného sveta nie dôvod neveriť, že je to historická skutočnosť – navyše potvrdená novou zmluvou. (2) Biblické rodokmene uvádzajú a zvažujú Adama ako historického človeka. (a) Pre staré kultúry sú rodokmene nanajvýš dôležité pre ich národnú identitu. Ich historickosť je ich základom. (b) Adam je v troch takýchto rodokmeňoch. Každý z nich je úplne kľúčový pre posolstvo Biblie. Každý z nich je rovnako historický od začiatku do konca. Každý z nich vidí Adama ako reálneho prvého človeka. Vysvetliť ho inak popri iných historických osobnostiach po ňom v daných rodokmeňoch je fakticky nemožné. (c) Pre nás je správne sa pozrieť logicky späť po rodokmeňoch a prísť k prvému páru. (3) Náš Spasiteľ, Pán Ježiš Kristus uvažuje o Adamovi, Eve a ich deťoch ako o historických osobnostiach. (a) Keď sa odkazuje na prvých ľudí a ich manželstvo, myslí ako Jeho židovskí poslucháči na prvý pár, a dokonca vidí tento istý pár ako v prvom zázname o stvorení v Genesis 1, tak v druhom, v Genesis 2. (b) Keď spomína prvého mučeníka Ábela, spomína ho popri iných historických osobnostiach, o ktorých nikto nepochybuje. Mýli sa Kristus? Bol naivný? Je učeník nad Učiteľa? Zavádzal nás? Nevedel by povedať, že Adam je len skupina ľudí, keby to tak bolo? Nech každý vie, že spochybňovať Kristov pohľad, ako Božieho Syna, je začiatkom osobnej a večnej ruiny. (4) Ak poprieme historickosť prvých dvoch kapitol, potom môžeme poprieť rovnakým meradlom čokoľvek a kdekoľvek v textoch z minulosti. Ak historický jazyk viac neznamená historický jazyk, strácame rozdiel medzi štýlmi a nič nemôžeme vedieť a rozlišovať z nijakého textu z minulosti. Kde potom začína história v Biblii? Kto o tom rozhodne? Ako? Podľa ateistického svetonázoru? Podľa osobných chúťok a preferencií? Nech radšej Boh hovorí. (II) PREČO JE TÁTO VIERA V HISTORICKÉHO ADAMA TAKÁ DÔLEŽITÁ? (1) Je základom pre vieru v dôstojnosť človeka. Bez historického Adama sme len zvieratá vo vyššej forme, s historickým Adamom sme jedinečné stvorenia, s jedinečným poslaním a zámerom. (2) Je dôvodom pre jednotu a bratstvo ľudstva. Máme spoločného praotca, všetci sme si bratia. Kde sa popierala historickosť Adama a išla evolúcia, logicky sa otvárali dvere pre rasizmus, otroctvo alebo oprávnenia utláčať či zabíjať inde druhy ľudí. (3) Je základom pre chápanie rodov a ich vzťahu. Historický prvý pár je odpoveď na LGBT i feministickú otázku. Bez neho sú veci otvorené špekuláciám. (4) Historicky prvý Adam dáva odpovede na otázky, ako prišlo zlo, smrť a hriech na všetkých ľudí a ako funguje dedičný a pripočítaný hriech. (5) Historický Adam ukazuje, akého Spasiteľa očakávať a čo pre nás bude robiť. Bez neho je Pavlov argument Spasiteľa úplne mimo. (6) Historický Adam je testom toho, aké miesto má Božie Slovo v našich životoch a akí sme kresťania a koho nasledovníci. Veríme viac Bohu alebo ľudským názorom? Sme ochotní niesť po boku Spasiteľa posmech od sveta, ktorý stále mení názory, alebo sa budeme prispôsobovať svetu? Koho pustíme za kazateľnicu v cirkvi? (7) Historický Adam neoddeľuje históriu od doktríny a posilňuje kresťanstvo ako historicky faktické náboženstvo. Subjektívne pocity nezachránia. Základy doktrín sú v tom, že to, čo Boh robil v histórii, je pravda, a táto stojí za mnohými doktrínami, od stvorenia prvého páru až po vzkriesenie Krista. ZÁVER: (a) Nie je možný stredný pohľad v tejto otázke a sedenie na dvoch stoličkách. (b) Bude raz prekvapenie, keď na druhej strane všetci uvidia historického Adama po boku Ábela. (c) Raz sa mnohí budú hanbiť, že neverili zákonu a prorokom. (d) Pri tých, čo neprijímajú historického Adama, to nie je otázka nedostatku dôkazov, ale ich srdca, ktoré si nechce pripustiť pravdu, ktorá by ich usvedčovala. (e) Kristus hovorí, že máme držať do konca, čo nám zveril, aby nám nikto nevzal koruny (Zj 3:11).
Genesis

Genesis > Obrana