Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
02.10.2016
10:30 Žilina
Predivne umiestnený človek
Gen 2,8-15

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Spievam Bohu všemohúcemu
Žalm 46
Boh nám útočište
Zj 21,1-22,6
1M 2,4-15
Gen 2,8
Kázeň
Jeruzalem zo zlata
Genesis 2:8-15 približuje milostivú kolísku, kde vložil Boh prvých ľudí, Adama a Evu, odkiaľ časom mali prejsť postupne (až tam sa oboznámia so všetkým potrebným) k vláde nad celou zemou. Nazýva sa raj alebo rajská záhrada. Čo o nej vieme? (I) Záhrada bola reálne miesto, ktoré Boh pripravil a kde Boh na začiatku umiestnil človeka. Mala geografické umiestnenie na stvorenej zemi, niekde v Mezopotámii, čo je na východ od Izraela. Bola v oblasti Édenu a prechádzala cez ňu výdatná rieka od Édenu, ktorá sa v predpotopnom čase pod záhradou rozvetvovala na štyri rieky, ktoré po potope boli identifikované (hoci ich toky mohli byť značne pomenené) ako stále kľúčové pre rast civilizácie a prosperitu. Po potope bola samozrejme záhrada kompletne zničená, ale predsa staroveké civilizácie na ňu spomínajú. (II) Záhrada bola plná hojnosti, života a potešenia pre plné dobro človeka. Toto je vyjadrené cez (1) Výdatnú rieku, ktorá zabezpečovala neustále zavlažovanie, a preto hojnosť. (2) Stromy, ktoré boli dané na plné zaopatrenie stravy. Mali pestrosť, žiaducnosť a užitočnosť pre človeka. (3) Duchovný aspekt spoločenstva s Bohom viditeľne symbolizovali dva stromy rovno v strede záhrady. Strom života pripomínal nádhernú perspektívu večného života a žitia s Pánom. Strom poznania dobrého a zlého pripomínal ľuďom ich slobodnú voľbu pre Pána kvôli Pánovi (najčistejšia poslušnosť) a mal im pomôcť bez hriechu poznať skúsenostne, čo je zlé (cez pokušenie a obstátie v ňom), alebo, ak padnú, cez skúsenia dôsledkov hriechu (cez neobstátie). (4) Ideálne miesto na rozvoj človeka. V povolaniach, umení, remeslách, a pritom v kráse. Bohatstvo je implikované. (5) Vyladené prostredie, teplotne, aj cez zavlažovanie záhrady oparom vystupujúcim zo zeme. (III) Záhrada dávala človeku potenciál začať sa plne rozvíjať. Mal tam konať prácu služby a zachovávania. (a) V najužšom a čisto fyzickom zmysle, uvedené dve slová sa prekladajú ako kultivovanie záhrady (obrábanie) a stráženie jej (dať na ňu pozor) pred porušením, či už od narušiteľa, alebo nerozumu zvierat. Takto náš praotec Adam bol záhradníkom, hoci mnohé profesie mali nasledovať a dali by sa zahrnúť alebo prirodzene rozvinúť do týchto slov. (b) Dvojica slov je však v skutočnosti v generickom zmysle v Písme významovo ďaleko širšia, až tak ďaleko, že sa používa pre označenie práce levitov – svätoslužba/uctievanie a stráženie/ostríhanie. A takto sa nedajú oddeliť od duchovného života. (Bolo by čudné, ak by Adam nemal konať svoju službu v záhrade ako svätoslužbu a neostríhať Pánove prikázania, keď dokonca kresťania majú hľadieť na svoju bežnú prácu ako druh svätoslužby, a pritom pamätať zachovávať všetky Pánove prikázania.) (IV) Záhrada bola chrámom Božím. Nebol v nej postavený žiaden chrám (v tomto zmysle bola bez chrámu, podobne ako nebo), ale ona sama o sebe fungovala ako chrám, a preto hovoríme, že bola chrámom. (a) Tam sa priamo stretával človek s Bohom v blízkom spoločenstve. Neboli žiadne opony ani cherubíni, čo by bránili, ale priamy prístup k Bohu. (b) Tam sa realizovali dve vyššie uvedené slová, ktoré tiež súvisia so svätoslužbou Bohu a uctievaním. (c) Záhrada mala navyše črty, ktoré stretávame vyjadrené v stavaných chrámov neskôr. (V) Záhrada predpovedá a učí o ďaleko lepšom mieste – nebi. (a) Podobne ako zasľúbená zem je typom neba, tak aj rajská záhrada. (b) Proroci priamo predpovedajú finálne miesto pre cirkev ako raj. (c) Už tu na zemi sa môže niečo z toho raja skúsiť vierou v živote s Pánom. (d) Teraz duše veriacich odchádzajú do raja, kde je neporovnateľne lepšie ako v najlepšej predstave o raji, a jedného dňa po vzkriesení bude raj zvláštne miesto naveky. (e) Tento nebeský raj je opísaný v pojmoch prvého raja, ale je ďaleko lepší a naplňujúcejší. Je tam strom života, ktorým je Kristus, ktorý má ovocie neustále, je tam rieka od trónu Baránka, tiež tam nie je chrám, lebo je tam priamy prístup v Kristovi k Otcovi. (f) Tento nebeský raj je pripravený Bohom pre veriacich v Krista práve tak ako pozemský, je skutočný práve tak ako pozemský, je plný hojnosti života viac ako pozemský, lepší a dávajúci potenciál na večnosť spoznávať Boha a novú zem. (g) Nech je našou starosťou byť tam naveky s Pánom. Nech tento svet nevymeníme za ten nádherný raj – byť s Kristom.
Genesis

Genesis > Človek v raji