Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
15.01.2017
10:30 Žilina
Ohavnosť prvého hriechu
Gen 3,1-24

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Žalm 53
Jan 8,21-47
Modlitba
Gen 3,1-11
Kázeň
ÚVOD. (1) Je jedenie zakázaného ovocia hriech, keď to text tak nenazýva? (a) Keďže ide o porušenie prikázania, tak áno. (b) Písmo v NZ to priamo nazýva hriech. (2) Je to však až taký strašný hriech, žeby človek mal zaň večne zahynúť, byť vyhnaný z raja, a dokonca priviesť na všetkých potomkov smrť a vinu a pre zvieratá a prírodu porušenie? Mnohí sú tu rýchli súdiť Boha ako tvrdého alebo nespravodlivého. Predsa však nevidia, že tento zdanlivý hriech je ohromne ohavný čin, ktorý toto všetko zasluhuje. (A) PREČO IDE O OHAVNÝ HRIECH? (I) BOL TO HRIECH NAJVIAC CNOSTNEJ OSOBY PROTI NEKONEČNE CNOSTNEJ OSOBE BOHA. (1) Adam je stvorený na Boží obraz, Boh mu dôveroval, zveril mu správu zeme, mal ho za verného, bol spravodlivý, svätý a s dobrým poznaním, zodpovedný, poddaný. Hriech osoby tak blízkej Bohu musí byť obrovský. (2) Boh je nekonečne svätý Boh, a preto hriech proti nekonečne svätému Bohu vyžaduje nekonečne dlhé odsúdenie v zavrhnutí. Veľkosť toho, voči ktorému sa koná hriech, určuje tiež závažnosť hriechu. (II) JE TO HRIECH ZAODETÝ INÝMI POPUDZUJÚCIMI HRIECHMI. (1) Nevera Bohu a dôvera v diablove slová, slová najväčšieho nepriateľa Boha. (2) Nevďačnosť Bohu, ktorý dával Adamovi všetko, takže mu nič nechýbalo. (3) Nespokojnosť byť „len najvyšším človekom“. (4) Pýcha vyzdvihnúť sa na roveň Bohu v poznaní a nezávislom konaní. (5) Hriešna zvedavosť skúša všetečne to, čo je zakázané. (6) Svojvoľnosť si urobí podľa seba. (7) Falošná domýšľavosť až naivita, že Boh si to nejako nepovšimne a nepotrestá, aspoň nie tak, ako hovoril. Obrovské domýšľanie. CELKOVO: Je to zopakovanie postoja, ktorý mal sám diabol, keď hrešil v nebi, a preto je to hriech, ktorý pripomína konanie najväčšieho Božieho nepriateľa. Je len zhovievavosť, že Boh Adama neposlal pod mrákavu hneď a naveky. (III) JE TO HRIECH, KTORÝ PORUŠUJE CELÝ BOŽÍ MORÁLNY ZÁKON. Nie je to len prestúpenie pozitívneho prikázania, ale porušenie všetkých morálnych prikázaní (resp. celého desatora). (1) Nasleduje diabla a slúži senzualizmu. (2) Má za modlu svoje brucho a predstavu, ktorej sa klania. (3) Zneváži ako reprezentant zeme verejne Božie meno ako nedôveryhodné. (4) Odhadzuje odpočinok v Bohu a prístup k odpočinku naveky. (5) Zneucťuje nebeského Otca. (6) Zavraždí svoju dušu i telo, ako aj životy svojich potomkov, ktorým mal priniesť večný život. (7) Je neverný voči Bohu a zmluve. (8) Spácha svätokrádež, čo nemal brať. (9) Vydal falošné svedectvo o Bohu, nie podľa Jeho Slova. (10) Žiadal si, čo mu neprináležalo. CELKOVO: Obe dosky prikázaní boli porušené, ako aj dve prikázania lásky. Ak cudzoložstvo v srdci alebo nadávka znamená podľa Krista isté peklo, o čo skôr potom takýto hriech? (B) NAUČME SA Z OHAVNOSTI HRIECHU ADAMA: (I) PRIZNÁVAŤ, ŽE BOH KONAL SPRAVODLIVO, KEĎ ADAMA A NÁS ZAŇ POTRESTAL TAK, AKO POTRESTAL. (1) Je pre Boha spravodlivé udeliť zaň večné zahynutie. To je implikované v 3. kapitole. Návrat tela do prachu vyžaduje urobiť niečo s dušou. Tá nemôže byť so svätým Bohom, a preto je aj potom od Neho odlúčená naveky, lebo jej vina je tak veľká, hoci v zahynutí miera utrpenia pre duše nie je rovnaká. Navyše telo nespravodlivých bude jedného dňa k tomu trápeniu tiež vzkriesené. (2) Ak tretia kapitola dovoľuje Adamovi ešte nejaký čas žiť na zemi, treba to pokladať nie za Boží miernejší pohľad na hriech, ale za Božiu nezaslúženú zhovievavosť k ľuďom a príležitosť, aby sa obrátili. (II) ROZPOZNÁVAŤ, ŽE NÁŠ HRIECH JE VIAC OHAVNÝ, AKO POMYSLÍME. (1) My sme stále osoby stvorené na Boží obraz (hoc je porušený) a Boh je stále nekonečne svätý Boh, proti ktorému hrešíme. (2) Každý náš hriech je zaodiaty takými neresťami ako pýcha, vzbura, nevera, nezávislosť, svojvoľnosť, čo zasluhuje hrozivé súdy na nás. (3) Každý náš hriech porušuje celý zákon a skoro vždy sa ide priamo proti niektorým, ak nie všetkým prikázaniam z desatora. Aký veľkí sme potom vinníci! (III) ROZUMIEŤ, ČÍM SA NAŠE HRIECHY LÍŠIA OD ADAMOVHO A AKO. (1) My nekonáme hriech prestúpenia pozitívneho príkazu nejesť zo zakázaného stromu poznania. Predsa však hrešievame proti mnohým iným pozitívnym príkazom Písma, ktoré sa týkajú profanovania dňa uctievania nedele, neopodstatnenej neúčasti na Večeri Pánovej, obchádzania krstu, povinnosti byť členmi v zbore. Nad to však najviac hrešíme proti Božím morálnym prikázaniam. (2) My nezastupujeme celé ľudstvo ako Adam, a preto tak nehrešíme proti iným ako on. Boh nepočíta náš hriech ani tým, ktorých zastupujeme, lebo nie sme ich zmluvní reprezentanti v úzkom slova zmysle, na rozdiel od Adama. Predsa naše rozhodnutia majú dopad na tých, ktorých máme pod sebou. Kontaminujeme napríklad svoje deti cez zlý príklad, bezbožnosť a sťahovanie Božích jednaní na nás. (3) Adam hrešil so svetlom v srdci a my s veľkou tmou, hoci svedomie stále máme. To robí Adamov hriech na prvý pohľad väčší. Predsa však známosť evanjelia, a dokonca jej odmietanie, je tak veľký hriech, že v tomto ohľade ďaleko prevyšuje Adamov hriech. Pozor na hriech proti Duchu Svätému. (4) Adam na tom nemusel byť horšie ako my v množstve a v dĺžke hrešenia a rozvinutia hriechov. Pravdepodobne sa veľmi skoro obrátil ku Kristovi cez prvé evanjelium, ktoré počul od Boha (Boh ho zjavil hneď po páde Adamovi, aby z evanjelia mohol mať úžitok), čo je vidno z toho, ako pomenujú prvého syna, ako prijímajú Boží poriadok a šaty, ako ostáva asociovaný až po Noacha s veriacou líniou cez Séta (na rozdiel od rozídenia sa s Kainom), ako aj synov viedli prinášať Bohu oprávnené obete vierou. My možno prežijeme ďaleko viac rokov bez Boha na svete ako Adam, kým sa obrátime, a naše hriechy môžu byť v tomto pohľade otvorenejšie, bezbožnejšie a popudlivejšie, a tak môže byť naša vina v tomto ohľade väčšia. (IV) VERIŤ V MOC EVANJELIA ZACHRÁNIŤ NÁS. (1) Ak Evanjelium zachránilo takého vraha mnohých, ako bol Adam, na ktorého do dnes všetci hľadíme s bolesťou a s hanbou, potom je tu v tomto evanjeliu tiež pre nás nádej. (2) Ak toto evanjelium bolo zjavené nielen Adamovi, ale aj jeho potomstvu, potom o to skôr sa upnime na Krista a budeme zachránení.
Genesis

Genesis > Hriech