Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
21.05.2017
10:30 Žilina
Vláda smrti medzi Adamom a Noachom
Gen 5,1-32

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Žalm 90
2Kor 5
Gen 5 - Gen 6,1-8; Gen 9,28-29
Kázeň Gen 5
Druhý toledót oznamuje, čo vychádza z Adama – život, kde vládne smrť a veci idú k súdu, hoci veriaci nie sú napokon odsúdení so svetom, ale predsa trpia na zemi. (I) PRVOTNÝ POHĽAD NA RODOKMEŇ. (1) Je to rodokmeň od Adama po Noacha. (2) Je to spoľahlivý rodokmeň, na rozdiel od babylonských predpotopných rodokmeňov. (3) Desať ľudí v rodokmeni, vrcholí v 7. a 10. mužovi. (4) V rodokmeni nie sú vynechaní ľudia (je to prvý rodokmeň a nemá dôvod vynechávať ľudí, Lukáš aj kniha Kronická nič nevynechávajú a Júda tiež sedí v poradovom čísle). (5) Pokrýva teda 1656 rokov od Adama po potopu a dá sa datovať. (6) Rodokmeň prepája nielen k Noachovi, ale je dôležitý pre spojenie ku Kristovi ako skutočnému semenu zo ženy a pravému záchrancovi hriešnikov. (7) Je to tiež rodokmeň všetkých nás. Každý z nás má krv z týchto mužov. (8) Každý z mužov žije veľmi dlho oproti nám. Roky sa u nich nemohli počítať inak ako u nás (išli podľa solárneho systému) a nedávalo by zmysel, že by mali dieťa napríklad v deviatich rokoch. A zmieňovaní ľudia nie sú nutne prvorodení. Po potope sa skracuje vek pravdepodobne so zmenami. (9) Je to zbožná línia, všetci sú zbožní významní mužovia. (10) Títo ľudia sa navzájom poznali. Adam stretol všetkých nich okrem Noacha a Noach mohol stretnúť Abraháma. (11) Svet musel rásť obrovským tempom, lebo bola veľká dĺžka života, od skorého veku mali deti až do neskoršieho (viď napr. Noach) a tiež všade opätovne spomínaní synovia a dcéry odkazujú na množstvá. (II) BLIŽŠÍ POHĽAD NA RODOKMEŇ. (A) Tento rodokmeň a) je v kontraste s Kainovým rodokmeňom, b) pričom najväčší kontrast je pri siedmom potomkovi v oboch líniách, c) je to rodokmeň tých najzbožnejších, d) ktorí žijú v bezbožnom svete. (B) Za príklad stoja všetci títo mužovia viery. (1) Adam a Eva, obaja veriaci, dávajú synovi meno „náhrada“, čo označuje očakávanie. (2) Sét napĺňa očakávania a nahrádza Ábela. (3) Enoš, veľký prebudenecký muž. (4) Kénan dáva synovi meno „nech je Boh chválený“. Zameranie na Pána. (5) Mahalalél nosí toto meno. (6) Jared vo viere dáva synovi meno „venovaný“, lebo má prioritu. (7) Enoch, najzbožnejší predstavený v línii. Žije najkratšie, ale to mu je lepšie, lebo Ho Pán zobral k sebe. Bol rovno premenený do nového tela. Hodnota života sa nemeria rokmi, koľko žije, ale či žil s Pánom. Bol tiež prorokom. Jeho syn bol viditeľnými hodinami, ktoré stopujú čas k súdu potopou, a nesie meno odrážajúce, že na svete, kde žije, je násilie. (8) Matuzalem žije najdlhšie, je dôkazom Božej trpezlivosti s ľudstvom. Vie, že po jeho smrti bude svet zatopený. (9) Lamech je muž viery a očakáva Mesiáša, pravdepodobne si však aj uvedomuje, že súd musí byť na blízku, ale tiež aj Spasiteľ. Hoci Noach len typizoval Spasiteľa, predsa mu dáva meno, aby ho pripomínalo. Lamech je tiež prorok. (10) Noach chodil s Bohom. (C) Ani jeden z týchto mužov nezahynul potopou. Lekcia je, že súd nezahubí ani jedného veriaceho, ani vtedy, ani potom. (D) Mnohí však, dokonca aj z týchto veriacich, mali deti, ktoré odpadli obzvlášť cez kompromis, a zmiešané manželstvá. Nakoniec pred potopou je tu len Noach a jeho synovia s manželkami, ktorí naozaj veria. (III) POSOLSTVÁ RODOKMEŇU. (1) NA ZEMI JE VLÁDA SMRTI bez ohľadu na všetky požehnania, a dokonca realitu osobného obrátenia k Bohu. Vzor každého okrem Enocha je „žil...žil...žil...zomrel“. Musíme rozlišovať, že zomierame. Musíme sa k tomu postaviť ako k realite. Toto je hlavný tón rodokmeňu. (2) NA ZEMI SÚ UTRPENIA A TRÁPENIA ako od mnohých márností tu, tak od neveriacej línie. Tieto trápenia majú aj najzbožnejší na zemi! Tešia sa však v skutočnosti vyslobodeniu, ktoré nakoniec prináša Kristus. Na novej zemi a v nebi už nebudú trápenia. Veriaci tu vlastne ani nechcú dlho žiť a v istom zmysle vítajú skrátenie života. (3) JE TU NÁDEJ – SMRŤOU VŠETKO NEKONČÍ. Záleží na chodení s Bohom. Posolstvo zdôraznené cez Enocha. Známe medzi ľuďmi. Chodenie s Pánom na zemi prináša nádej za hrob, ba dokonca život v tele. Boh je mocnejší ako smrť. Kto chodí s Bohom vierou. (4) JE TU ODPOČINOK, ktorý nakoniec prináša Kristus, teraz obzvlášť pre dušu a neskôr v nebi dokonca odpočinok fyzicky pre telo. (5) NIE JE STRATA SLÚŽIŤ PÁNOVI, ak by aj bol taký život skrátený. (6) IZRAEL na púšti vtedy, a tak dnes cirkev, musí očakávať lepšiu budúcnosť, musí chodiť s Bohom osobne a vedieť, že je viac ako pozemská zasľúbená zem.
Genesis