Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
04.06.2017
10:30 Žilina
Realita historickej celosvetovej potopy
Gen 6,9-9,29

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Žalm 104
Mat 24,37-51
Na krídlach viery povstávam
Gen 6,9-22; Gen 7:1,6,7,10,11-13,16-24; Gen 8,1-22; Gen 9:1,9,16-17,28-29
Vyuč ma, Pane, ceste pravdy
Kázeň Gen 6
Tretí toledótu knihy hovorí, čo vzišlo z Noacha, a centruje sa na záchranu ľudstva cez vody celosvetovej potopy, ktorá zahubila všetkých okrem ôsmych zachránených ľudí a zvierat v korábe. A práve udalosť celosvetovej potopy býva poslednú dobu spochybňovaná nielen skeptikmi vo vede, ale dokonca aj vyznávajúcimi kresťanmi, nehovoriac o liberáloch. Ak čokoľvek má stáť v tomto toledóte, potom historickosť celosvetovej (univerzálnej) potopy ako historický fakt je úplne kľúčová. Nasledujú stručné prehľadové dôvody pre presvedčenie o celosvetovej potope. (1) Pán Ježiš ako Boží vševediaci a neklamný Syn nám potvrdzuje, že potopa bola celosvetová, a stavia na tom svoje učenie o súde. Alebo niekto vie lepšie ako Boží neomylný a pravdivý Syn? Alebo súd sa raz nebude týkať všetkých? (2) Všetci ďalší inšpirovaní pisatelia Písma, ako proroci, tak apoštoli, jednohlasne tvrdia, že potopa bola celosvetová, a tiež na tom stavajú všetky ostatné učenia. Alebo rozumeli zle Písmu? Alebo ich Duch Svätý zle viedol? Alebo nebolo by možné vyjadriť v pôvodných jazykoch fakt, ak by potopa nebola celosvetová? A podľa koho máme vykladať Písma, ak nie podľa vzoru apoštolov a prorokov? Mimochodom dokonca Židia celý čas rozumeli, že potopa bola celosvetová, a Kristus, keď to spomína, nemusí im nič v tejto veci zdôvodňovať. Na tomto stavajú autori ako Peter, Izaiáš, Jób či žalmista učenia ako univerzálnosť budúceho súdu, dôvod chváliť Boha za moc, bezpečnosť Jeho ľudu i v tom najhoršom. (3) Kontext v knihe Genesis prirodzene vyžaduje chápanie výpovede o potope ako o univerzálnej. Pred potopou je zem plná potomkov Adama, po potope sa opätovne spomína, že zem je postupne zaľudňovaná z troch synov Noacha a z nich sú všetky národy menovite uvádzané. Toto je možné len vďaka potope, ktorá všetkých okrem ôsmych ľudí vyhladí. (4) Tematický zámer pasáže vyžaduje celosvetovú potopu. Je potreba vykonať súd nad univerzálnou skazenosťou, a toto Boh uskutoční práve vtedy, keď vrcholí potopa, čo jasne zdôrazňuje štruktúra pasáže. Vyhlásený zámer je dosiahnutý len vtedy, keď vody dosiahnu nad najvyššie kopce. Ak potopa nebola celosvetová, zlyháva kompletne tematický zámer pasáže. (5) Božie bezprostredné konania po potope predpokladajú celosvetovú potopu. (a) Boh hovorí, že viac nezničí celú zem a nepobije všetko živé napriek tomu, že vie, že všetci ľudia si to zaslúžia znova a znova. Tento sľub by Boh opakovane porušoval, ak išlo len o lokálne potopy, ktoré sa potom mnoho ráz opakovali. (b) Slová požehnania na synov Noachových plodiť sa a množiť sú opakovaním slov daných na začiatku ľudstva. Nový začiatok z troch párov ľudí vyžaduje takéto slová, keďže zem je opäť prázdna a vyžaduje naplnenie. (c) Univerzálnosť zmluvy so všetkými stvoreniami a univerzálnosť daného symbolu pre celé ľudstvo vyžaduje univerzálnu potopu. Dúha je symbolom každému v ľudstve. (6) Samotný záznam o potope predostiera fakty, ktoré nútia chápať potopu ako celosvetovú. (A) Plavidlo. Enormné rozmery a tvar plavidla prikázané Bohom a Noachom presne zostrojené pre stabilné plávanie v oceánskych hlbokých a najviac turbulentných vodách, schopné poňať zástupcov všetkých druhov zvierat, stavané snáď 120 rokov, predpokladá katastrofickú potopu. (B) Vody. (a) Ich dĺžka stúpania a klesania (150+150 dní) a čas schnutia zeme (70 dní) hovorí o celosvetovej potope, ktorá trvala pri všetkých turbulenciách 370 dní. (b) Ich výška, ktorá prekryje všetky kopce. Ak by neprekryla, Noach mohol utiecť na kopec, ako mal urobiť Lót, a zachrániť sa. (c) Ich všetko ničiaca mohutnosť textom silne gradovaná a zdroje, ktoré ich dodávali (hlbiny žriediel a pôvodná atmosféra). (C) Zvieratá. Normálne by ušli do inej lokality, tu sú dovedené do korábu. (D) Plavidlo muselo ísť mnohé stovky kilometrov, až prišlo do ohromnej výšky vrchu Ararat. (7) Použité výrazy v texte. (A) Špecifické hebrejské slovo pre potopu sa vyskytuje len pre opis celosvetovej potopy. Iné slová v Písme sú pre lokálne potopy. (B) Výrazy ako zničenie všetkých, všetkého a pod. hovorí o celosvetovej potope, nakoľko všetko nie je obmedzené kontextom, ale práve naopak potvrdené. (8) Ohromne zmenená planéta po potope vyžadovala katastrofické zmeny, ktoré môže urobiť len potopa. (a) Sú kompletné zmeny na planéte, celé riečne toky kompletne zmenené a pod. Už nesedia opisy riek z geografie pred potopou s geografiou po potope. (b) Zmenená dĺžka života poukazuje na zrejmé atmosférické zmeny v súvislosti s padnutou vodou a zmenami v ultrafialových žiareniach a pod. (c) Ľadová doba v čase po potope a vyhynutie dinosaurov, ktoré žili dovtedy súčasne s ľuďmi, dávajú zmysel. (9) Geografické svedectvo poukazuje na potopu. Spomeňme len ulity nájdené vo výškach 4000 metrov nad morom, vrstvy fosílii a cez ne rôzne časti, prítomnosť veľkých údolí, ktoré by rieky normálne za zmysluplný čas nevyhĺbili, náleziská ropy a uhlia po celom svete predpokladajú rýchle pochovanie a pod veľkých tlakom a mnohé iné stopy dnes najlepšie vysvetľuje prítomnosť celosvetovej potopy. (10) Cez dvesto tradícií po celej zemi, v národoch a kmeňoch sveta, hovorí o potope. Hoci sa líšia v detailoch a sú prispôsobené ich náboženstvám, predsa majú spoločné, že bola celosvetová potopa ako hnev božstva a zachránený bol v lodi človek s rodinou, ktorého sú oni potomkovia. Takže pohľad späť v pamätiach ľudstva hovorí o potope a svete z Noacha. APLIKÁCIE. (1) Nebuď neveriaci len preto, že veci vyzerajú neuveriteľne. Boh, ktorý stvoril celý vesmír, nemá problém takúto udalosť urobiť. (2) Často sa vracajme k potope a pozerajme na Boha, ktorý je hodný, aby sme Mu verili. Nechaj sa prevládnuť úžasom, že toto urobil Boh. (3) Nech ťa upevní, že raz Boh ešte pohne týmto svetom, hoc by sa všetci smiali.
Genesis