Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
17.09.2017
10:30 Žilina
Volanie k obnoveniu viery v El-šaddaja
Gen 17

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Žalm 147
Rim 4
Mnohé bôle stretával
Gen 17
Ježiši, drahý poklad môj
Kázeň Gen 17
Po 13 rokoch, ako sa Abrahám upol na Izmaela (predtým zrejme na Lóta a Eliézera), sa Boh opäť ukazuje Abrahámovi. Mnohí veria, že ide o teofániu. My máme tendenciu upnúť sa na telesné cesty, ale Pán chce Abraháma opäť upnúť na nadprirodzený sľub. (I) Sľub – vyjdú z neho národy (v. 1-8). (II) Príkaz obriezky (v. 9-14). (III) Potom cez Sáru upresnený – Izák (v. 15-21). (IV) Na konci kapitoly Abrahám poslúchne a urobí obriezku. ÚVOD. (1) Boh sa predstavuje ako El-šaddaj. APLIKÁCIA: My niekedy žijeme tak, akoby sme nemali už čo očakávať, lebo zabúdame na to, že Boh je všemohúci. (2) Boh volá Abraháma chodiť dokonale s Pánom. (a) Abrahám má chodiť pred Pánom ako ovečka pred Pastierom, ktorý sa stará a všetko vidí. (b) Abrahám má chodiť dokonale, ak má vidieť uskutočnenie zmluvy, hoci táto zmluva je zmluva milosti. Dokonalosť neznamená, že už nezhreší, ale je úplný, v každej oblasti, je tam integrita. Celistvé oddané chodenie podľa celého zjavenia, ktoré pozná v danom čase. (c) Sľub sa nepohne vpred, pokiaľ sa Abrahám opäť neupne chodiť s Bohom naplno. Zmluva milosti zachraňuje, ale vidieť požehnania zmluvy a posun v živote kresťana vyžaduje dokonalé chodenie. (d) Celistvý život začína uctievaním, pokorením, navrátením sa k Nemu. (I) SĽUB, ŽE ABRAHÁM BUDE OTCOM MNOHÝCH NÁRODOV. (a) Jazyk istoty – minulý čas. (b) Ktoré národy? (i) Všeobecne rôzni králi cez rôzne národy, (ii) v Izraeli, (iii) cirkev ako kráľovské kňazstvo cez Krista, veľkého kráľa. (c) Boh im sľubuje byť Bohom. (d) Štyri potomstvá z Abraháma: (i) priamo Mesiáš, ktorý z neho vyjde, (ii) cirkev, duchovne s Ním spojená, (iii) izraelský národ fyzicky, Izák, (iv) mnohé iné národy, ktoré z neho fyzicky vyšli. (II) OBRIEZKA AKO ZNAMENIE A PEČAŤ ZMLUVY. (1) Pripomína Abrahámovi, že skutočnú plodnosť prináša Boh (problém bola v minulosti primárne Sára a on teraz je už tiež za vekom, takže tento akt na rozdiel od aktu pri mladých nemohol pomôcť sám o sebe, ale predsa symbolizoval, čo sa musí stať nadprirodzene – schopnosť plodnosti). (2) Pripomína znak oddelenia sa od sveta a priľnutia k Bohu. Znak poslušnosti vo viere. Znak pre srdce takto oddelené pre Boha. (3) Ignorovať obriezku znamenalo veľmi potupiť Pána. APLIKÁCIA: Je vážna vec potupy pre Boha nezobrať na seba znamenie Jeho zmluvy (napr. pre novozmluvných kresťanov ignorovať krst či Večeru Pánovu). (4) Je otvorená pre pohanov. Predzvestuje do budúcna pozvanie zachrániť aj iné národy vierou. (5) Obriezka sa týkala celého fyzického Izraela, kto sa narodil do fyzického Izraela, musel byť obrezaný. (Krst sa týka duchovného Izraela, kto sa znova narodí a vyzná to, má sa dať pokrstiť). Presbyteriánsky argument pre krst malých detí na základe obriezky: Zmluva s Abrahámom bola milostivá, zmluva s veriacim je milostivá. Keďže ide o tú istú zmluvu len v rôznom čase inak prislúženú, potom tak, ako mali fyzickí potomkovia Abraháma právo na obriezku, tak majú právo na krst fyzickí potomkovia veriacich. Biblická a baptistická odpoveď na presbyteriánsky argument: (a) Zmluva s Abrahámom je iná zmluva ako nová zmluva. Má síce rovnako milostivý charakter ako nová zmluva (ale to má aj Noachovská zmluva), spomína v sebe cirkev, ale predsa v zásade zabezpečuje fyzickú krajinu, fyzického potomka, potomstvo pre Abraháma, líniu k Mesiášovi a pripravuje cestu k tomu, aby raz prišla cirkev. Táto zmluva nezaručuje, že kto sa narodí z Abraháma, bude v nebi len preto, že je súčasťou tejto zmluvy. (b) Nová zmluva sľubuje každému jednotlivcovi v nej duchovné požehnania skrze Krista, odpustenie hriechov a večný život. Nám nie je sľúbený potomok ani fyzická zem ako bola Abrahámovi. Navyše sám Abrahám nebol spasený cez túto zmluvu, ale cez zmluvu vykúpenia, ktorú urobil Otec so Synom vo večnosti. V tomto čase je už Abrahám predsa mnoho rokov veriacim (od jeho povolania). (c) Nemôžeme však odtrhnúť tieto zmluvy, akoby sa nás Abrahámovská zmluva netýkala, ako robia dispenzacionalisti. (d) Hrozivé dôsledky pre čistotu cirkvi a falošné uistenie pre jednotlivcov prináša krst malých detí, ako učí presbyterianizmus. (III) SÁRA JE UPRESNENÁ AKO BUDÚCA MATKA. (a) Abrahám sa smeje. Nie jazyk nevery, ale prekvapivého úžasu a údivu. Izák má meno „syn smiechu“ (nie výsmechu Bohu). (IV) PROMPTNÁ POSLUŠNOSŤ. Všetko ide bokom, ten istý deň, promptne, z lásky, vo viere poslúchne. Veľký príklad promptnej poslušnosti pre veriacich.
Genesis