Kázané slovo »
ZHROMAŽDENIE INFORMÁCIE KÁZANÉ SLOVO Ďalšie informácie:
Vyučujuce

Deň Pánov
30.10.2016
10:30 Žilina
Predivne spoločníkom obdarený človek
Gen 2,18-25

autoštart
- súbor mp3

Priebeh zhromaždenia:
Jan 17,1,26
Život z lásky celý
Gen 2,18-25
Pane, Tvoje Slovo som
kázeň
Človek je stále sám a v týchto veršoch pre neho Boh zabezpečuje spoločníka. (I) POTREBA SPOLOČNÍKA. (a) Boh to vidí. Ide človekovi zabezpečiť pomoc jemu roveň. Pomoc neznamená niekto nižší, ale niekto, kto poskytuje to, čo druhému chýba; vzájomná, nie otrocká pomoc. Rovná znamená jeho opak, teda vzájomne sa doplňujúca, korešpondujúca s ním. Boh takto vidí potrebu pre vzájomne sa dopĺňajúce spoločenstvo človeka so spoločníkom, ktoré vytvára celok. (b) Boh to dáva poznať Adamovi. Necháva ho spoznať, že nijaké stvorenie, nad ktorým má autoritu, mu nedokáže byť spoločníkom, hoci sú zo zemských elementov ako Adam. Navyše, tieto stvorenia majú svojich spoločníkov, ale ani jedno nie je na Boží obraz ako Adam. (c) Adamovo stvorenie na Boží obraz vyžaduje mať spoločenstvo s iným nositeľom Božieho obrazu, aby Adam mohol vyjadrovať svoje stvorenie na Boží obraz. (II) PRÍPRAVA SPOLOČNÍKA. Boh pripravuje najvhodnejšieho spoločníka najvhodnejším spôsobom. (a) Tvrdý spánok tiež zabezpečuje, že Adam sa nepodieľa na stvorení ženy, aby si nemyslel, že je niečo viac. (b) Žena je vyformovaná z boku, aby bolo zrejmé, že je v hodnote bytosť presne ako Adam, akurát vybudovaná ako majstrovské dielo s komplementárnymi znakmi (ženskosť telesná, emočná atď.). (c) Takto (i) žena má rovnakú dôstojnosť a hodnotu ako Adam – úplná rovnosť, (ii) to, že je druhá v poradí, ukazuje na jej miesto byť vedená pod Adamovým láskavým vedením. (III) PRIVEDENIE SPOLOČNÍKA. Boh ako Otec privádza Adamovi (ako ženíchovi) ženu ako zvláštny dar pre neho. Adam to chápe ako čin milosti a štedrosti. (IV) PRIJATIE SPOLOČNÍKA. Adam víta ženu, rozlišuje jej ohromnú blízkosť ako spoločníka, ktorého potrebuje. Žena sa cíti vítaná a vzácna. Uzatvára sa prvé manželstvo (téma manželstva nabudúce). Mojžiš dopĺňa, že takýto pohľad na ženu a manželstvo má byť medzi Božím ľudom pod Sínajom (na rozdiel od postojov znevažujúcich ženy alebo feministických postojov iných národov). (V) POUČENIA A APLIKÁCIE PRE NÁS. (1) Neboli sme stvorení žiť sami, ale v spoločenstve s inými. Nielen s Bohom, ale s inými ľuďmi, nositeľmi Božieho obrazu. Bez tohto by sme nezobrazovali Boží obraz (Boh nie je v Trojici osamelý, tak ani my nemáme byť na zemi osamelí ľudia). (2) Manželstvo nie je jediný druh vzťahu, kde ľudia môžu medzi sebou zakúsiť spoločenstvo, a takto nebyť sami (aj keď na tomto mieste je prirodzene záber len na manželský vzťah, keďže ide o prvých ľudí), napr. deti nie sú v manželstve, a predsa neplatí, že idú sami a nepoznajú hlbokú jednotu napríklad s rodičmi. Sexuálna jednota samozrejme patrí len pre manželstvo, ale všetky iné druhy jednoty je možné nachádzať tiež v rôznych iných vzťahoch. Navyše, manželstvo nie je v existencii človeka najvyššia forma spoločenstva a jednoty – v nebi nebudú manželstvá a ľudia budú mať predsa najväčšiu jednotu a spoločenstvo. Niečo z toho už poznajú kresťania na zemi v spoločenstve cirkvi. Dokonca, neraz táto jednota a spoločenstvo cirkvi presahuje už teraz jednotu a spoločenstvo v manželstvách (obzvlášť s neveriacim), napriek všetkej snahe dané manželstvo budovať. Preto nech nikto nemyslí, že je odkázaný byť sám a bez napĺňajúceho spoločenstva, keď nie je na zemi v manželstve. (3) Boh prozreteľne robieva pre nás to, čo robil pre Adama. (i) Dáva nám pocítiť núdzu po spoločenstve, a to nás vedie neraz k modlitbám, ktoré ide vypočuť. (ii) On nám pripravuje a do cesty posiela ľudí a rôzne druhy vzťahov, kde môžeme prežívať skutočné spoločenstvo a jednotu. Takto, ak aj nemáme hneď manželstvá (o ktoré môžeme prosiť), ako kresťania máme cirkevný zbor a bratov a sestry, tiež kresťanské priateľstvá, spolupracovníkov na diele Pánovom, láskavé autority atď. (iii) Vítajme ich, ďakujme za nich a rozvíjajme tieto vzťahy, ako je spravodlivé a ako zodpovedá správnemu využívaniu času nášho života.
Genesis

Genesis > Človek v raji